søndag 23. oktober 2011

Tema: Fugler....



Egil bygde et mega stort fuglebrett av noe plank han hadde liggende. Martin og jeg lagde "meiseboller" igår. Jeg fant noen oppskrifter på nettet som jeg tok utgangspunkt i, men alt ble på slump da jeg aldri har gjort dette før. Resultatet ble vellykket! Vær obs på at fugler ikke tåler salt og svarte solsikkefrø!

Min opppskrift på hjemmelaget fuglemat:

Vi startet med en pakke Flott matfett som vi smeltet i en kjele. Martin blandet solsikkekjerner (hvite og uten skall). Vi hadde også kjøpt en pose peanøtter med skall, som vi måtte ta av skallet på. Vi hadde også i en halv pakke kokosmasse, noen rester av mandler, sesamfrø og valnøtter. En halv pakke med frokostblanding. Dette er en fin måte å rydde opp i skuffer og skap på:o)



Jeg brukte hjerteformene mine. Jeg klipte til passe lengder med snøre og bant fyrstikker/tannpirkere nederst på snøret. Dette gjorde jeg for at det skulle bli mere "hold" i det. Deretter blandet vi kornblandingen i matfettet.



Jeg lot blandingen stå å trekke litt før jeg helte det over i former. Da vi hadde fyllt formene syns jeg blandingen virket tørr, og Egil ble sendt ut for å kjøpe mere matfett.



Denne gangen ble det Delfia fett. Den smeltet jeg og fylte etter i formene. Formene stod en god stund på benken til avkjøling, før jeg puttet alt i fryseren.



Og slik ble resultatet:



Det står igjen å se om småfuglene kommer, eller om det blir den fæle skjæra som tar alt....

Ha en strålende søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar